Interviuri

Anna Ungureanu, dirijoare: „Mi-am văzut de carieră și de pasiunea mea, fără să mă gândesc cât de feminină sau de masculină este această poziție”

26 mai 2016

Pe 29 mai, de la ora 17, la Ateneul Român, Anna Ungureanu dirijează Corul Madrigal într-un concert special, exclusiv cu lucrări contemporane, nordice și trei lucrări românești (dintre care două în primă audiție), în Săptămâna Internațională a Muzicii Noi 2016.  E una dintre puținele dirijoare din România și susține concerte și-n țară și în străinătate alături de Corul Madrigal, se pregătește să facă și o înregistrare a programului de la Ateneu și lucrează deja la un repertoriu pentru perioada colindelor. Din 2011, a demarat alături de Corul Madrigal, la inițiativa dirijorului Ion Marin, Programul Național Cantus Mundi, care sprijină  integrarea socială a copiilor și tinerilor din România prin cântul coral. Anna Ungureanu e din Sfântu Gheorge și e mama unui băiețel. Madrigalul a devenit „atelierul” ei de creație din 2002 și-a fost locul unde „tânăra studentă din Sfântu Gheorghe s-a format ca dirijor de cor”. Spune: „Personal, mi-am văzut de carieră și de pasiunea mea, fără să mă gândesc cât de feminină sau de masculină este această poziție, încă de când eram concert-maestru în fruntea a diverse orchestre.”

***

Zece partituri aduc o lume întreagă la picioarele ascultătorilor

Ați pregătit un program special și atipic, care aduce publicului exclusiv lucrări ale unor compozitori contemporani. Care e povestea lucrărilor?

Povestea acestui concert își are rădăcinile în căutarea ineditului în muzica corală, în anii 2009, 2010, când stăteam acasă cu fiul meu în concediu natal. Atunci am cercetat mai profund muzica corală contemporană, în special cea nordică. Mi-am dorit încă de atunci să am ocazia să lucrez astfel de partituri, momentul cel mai potrivit fiind acum, cu ocazia Festivalului SIMN -2016. Surpriza programului constă în completarea suitei partiturilor nordice cu trei piese românești contemporane, dintre care două în primă audiție. Acest program este alcătuit din pagini muzicale extrem de diverse, care acoperă o gamă largă de expresivitate artistică și umană. Vom începe cu imaginea seducătoare a unor creaturi mitologice, cum ar fi unicornul, pasărea phoenix și alte animale înzestrate cu caracteristici umanizate. Urmează oglindirea lunii în apa ușor vălurită, descrisă cu delicatețe în rândurile unui haiku. O pagină  muzicală, care sustrage în mod liric esența peisajului suedez –Varmland  – redată de corul bărbătesc, urmată de un Quasi motet, o viziune complexă asupra manifestării muzicale religioase. Luminile nordului se vor reliefa sub forma unor unduiri ale aurorei boreale, prin armonii celeste. Ruga profundă, acompaniată de bătăile inimii ca leit-motiv, este urmată de un Tatăl Nostru sensibil și surprinzător. In vino veritas demonstrează că adevărul, ca filozofie a unui nebun spitalizat, poate fi absolut și convingător. O lume gălăgioasă, energică se dezvăluie din paginile Vocalizelor haioase, care transmit stări de mirare, bucurie și copilărie. Polka de la final este o melodie folclorică veselă, însoțită de instrumente, care îi va acompania pe ascultătorii noștri către casele lor, în pași de dans. Cele zece partituri aduc o lume întreagă la picioarele ascultătorilor, în stiluri componistice diverse, cu sonorități profunde și seducătoare, un carusel al sentimentelor și trăirilor umane dintre cele mai diverse: poveste, copilărie, nebunie, rugă, agonie, căutarea sensurilor, bucurie, catharsis.

 

Povestea acestui concert își are rădăcinile în căutarea ineditului în muzica corală, în anii 2009, 2010, când stăteam acasă cu fiul meu în concediu natal. Atunci am cercetat mai profund muzica corală contemporană, în special cea nordică.

 

Deși în ultimii ani există o deschidere, în acest moment nu sunt foarte multe dirijoare în lume. Cum v-ați hotărât că vreți să fiți dirijoare?

Pasiunea pentru muzică mi-a condus pașii către această carieră. Istoria oferă puține exemple de femei dirijor, însă acest lucru este într-o schimbare clară. Din ce în ce mai multe femei apar pe marile scene ale lumii în rol de dirijor. Personal, mi-am văzut de carieră și de pasiunea mea, fără să mă gândesc cât de feminină sau de masculină este această poziție, încă de când eram concert-maestru în fruntea a diverse orchestre. Mentorul meu, maestrul Marin Constantin, m-a susținut mereu în pregătirea și ascensiunea mea ca dirijor de cor. Alături de dânsul, m-am obișnuit să mă concentrez exclusiv pe ceea ce aveam de învățat și de susținut în repetiții și concerte. Consider că o pregătire profesională temeinică, dublată de sensibilitate, empatie și curiozitate perpetuă, sunt ingrediente importante în cariera oricărui muzician tânăr, fie femeie sau bărbat.

Mi-am văzut de carieră și de pasiunea mea, fără să mă gândesc cât de feminină sau de masculină este această poziție

Ați preluat rolul de a dirija și însoți Corul Madrigal – o marcă – într-un moment în care moștenirea lui era grea, dacă ne gândim la Constantin Marin, la Ion Marin. L-ați simțit ca pe un moment de risc, ce v-a încurajat să acceptați?

Lumea magică a Madrigalului mi-a fost deschisă în anul 2002. Madrigalul a devenit atelierul de creație în tânăra studentă din Sfântu Gheorghe s-a format ca dirijor de cor. Încrederea maestrului Marin Constantin că pot realiza sonorități sensibile cu instrumentul său drag, anii petrecuți aici, cu atenția sa specială pentru detalii sonore, dezvoltarea sensibilului și comunicarea cu artiștii, mi-au marcat și încurajat cariera.  Mereu am simțit această oportunitate de a lucra cu Corul Madrigal ca fiind unică și o prețuiesc din toată inima. Astăzi continui cu seriozitate colaborarea mea cu un Madrigal tânăr, susținând valorile artistice ale domnului Marin Constantin, adaptate la posibilitățile actuale, bazându-mă în special pe curiozitatea artistică. Să țin bagheta celui mai important și mai titrat cor cameral românesc este o onoare. Căutarea de sensuri noi este o provocare ce ne motivează puternic, mai ales pentru faptul că în procesul creației noi avem șansa îmbogățirii spirituale. Sunetul pur al Madrigalului a deservit mereu trăirile fine descrise în paginile muzicale ale mai multor secole. Am fost educată să exersez și să redau elementele unei partituri mereu la fel, la vioară, în orchestră sau cor. Apoi, alături de Marin Constantin am sesizat multiplele fațete ale aceleiași pagini muzicale. Să cânt sau să dirijez aceeași muzică mereu diferit, aceasta era acum provocarea. Muzica este mereu alta, cu condiția să rămânem cu mintea și sufletul deschise. Iar alături de muzică și noi suntem mereu alții.

marin-constantin

Marin Constantin, într-o fotografie de arhivă

Muzica este mereu alta, cu condiția să rămânem cu mintea și sufletul deschise. Iar alături de muzică și noi suntem mereu alții.

***

Biletele pentru concertul susținut de Corul Madrigal sub conducerea Annei Ungureanu pot fi achiziționate de la Casa de Bilete a Ateneului Român.

Programul integral al concertului: 

afis simn

Comments

    Leave a Reply