Bridget Jones-uri culturale

Legătura dintre Orizont, Marian Crișan, Moara cu Noroc și Slavici

3 ianuarie 2016

Am fost zilele astea la Cinema Muzeul Țăranului, la proiecția specială, în oglindă, a clasicului românesc La Moara cu Noroc (1955) și-a filmului de nou val, Orizont (2015), inspirat tot de nuvela lui Ioan Slavici,  al regizorului Marian Crișan.

Ceea ce, pe lângă farmecul în sine, într-un fel, e primul moment deschis în care două generații cinematografice fac un pas să se-apropie una de alta.

Și schimbul ăsta e tare interesant.

Cu ecranizarea nuvelei lui Ioan Slavici, La Moara cu Noroc, regizorul Victor Iliu (secondat de Liviu Ciulei) a ajuns să fie, în comunism, nominalizat la Palm d’Or la Cannes. Din Orizont (2015), care e selectat în competiția oficială de la Tallinn Black Nights Film Festival, regizorul Marian Crișan a făcut un fel de pariu personal: să vadă dacă-n vremea asta o tramă ca cea imaginată de Slavici în anul 1881 – nu poți să nu remarci, cu ochii de azi, ce violent e totuși Slavici 🙂 – stă-n picioare și poate deveni un thriller în toată regula, consumabil.

“Nici nu știam ce mi se-ntâmplă. Eram în anul I de facultate, arătam și eram și inocentă așa ca ghioceii ăștia”.

Actrița Ioana Bulcă, acum în vârstă de 80 de ani, se uită la ghioceii din mâna dreaptă. E cea care-a interpretat rolul Anei, în filmul La Moara cu Noroc – părul de-un blond-gri încă i se lasă-n bucle pe umeri.

Se-aplaudă.

E din nou cu reflectorul pe ea și-i place.

“Rolul ăsta mie mi-a schimbat viața”. Râde: “Eram și foarte frumoasă. Dar vă spun eu, cine se naște frumos, moare frumos.”

În fața ecranului alb de la Cinema Muzeul Țăranului Ioana Bulcă și actorul Constantin Codrescu – protagoniștii din filmul din 1955 și actrița Valeria Gagialov stau de-o parte a spațiului și-n cealaltă sunt actorii Rodica Lazăr și András Hatházi, protagoniștii din Orizont-ul contemporan.

Îi despart vreo câțiva metri.

[fb_pe url=”https://www.facebook.com/orizontfilm/photos/a.1706890622856696.1073741832.1676149305930828/1706891686189923/?type=3&theater” bottom=”30″]

[fb_pe url=”https://www.facebook.com/orizontfilm/photos/a.1706890622856696.1073741832.1676149305930828/1706891836189908/?type=3&theater” bottom=”30″]

Metri care devin o metaforă.

“Nu ne-am uitat la film, ca să nu ne influențeze, am vrut să creăm altceva. Sper că nu e nimic rău în asta”, zice cu vocea ei sigură și glumește actrița Rodica Lazăr.

Marian Crișan e primul care se-apropie de Ioana Bulcă și de Constantin Codrescu și se-așează chiar lângă umărul ei.

[fb_pe url=”https://www.facebook.com/orizontfilm/photos/a.1706890622856696.1073741832.1676149305930828/1706891806189911/?type=3&theater” bottom=”30″]

Într-un fel, așa e și filmul Orizont.

E și-aproape și departe de trecut, de cealaltă generație.

Merită să vedeți ambele filme, în forma asta.

La Moara cu Noroc e pe Youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=4hK49QRawcc

 

orizont-229965l-1600x1200-n-aaadeeb6

Orizont e în cinematografe din 12 februarie.

Despre ce-o să vedeți în Orizont nu scriu prea multe ca să nu stric bucuria privitului pe curat (în film sunt lucruri memorabile și lucruri care mi-aș fi dorit să fie îmbunătățite; specială coloana sonoră a lui Cristian Lolea -, muzica de La Moara cu Noroc a fost tot a unui compozitor român, mare de tot, Paul Constantinescu – mulțumesc compozitoarei Sabina Ulubeanu pentru nota asta 🙂 – iar Emilian Oprea  e bun și-n rolul de băiat rău).

Mi-a rămas în minte o secvență cu actrița Rodica Lazăr și privirea ei înghețată, care zice pe-un fundal de horoscop:

“Lumea va fi mai bună, când puterea dragostei va înlocui dragostea de putere.”

 

Comments

    Leave a Reply