Interviuri

Taximetriștii pirat de la Gara de Nord – Cine e responsabil?

22 august 2016

Azi se împlinește o săptămână de când vreo sută de oameni au rămas blocați până spre miezul nopții în fața Gării de Nord din București.

În seara aceea, mai mulți au postat pe Facebook ce li s-a întâmplat.

Am povestit și eu ce-am trăit în momentele alea:

 


Sesizarea pe care am adresat-o Primăriei Muncipiului București în baza Legii Nr.38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere a fost înregistrată cu numărul 1445423/2016-08-22.

primarie buna 1 (2)

primarie buna 2 (2)

Presa a fost pe fază, s-a dus imediat pe subiect.

Politicienii s-au orientat, că-i o sursă bună de imagine: ne-am obișnuit atât de mult cu împăunarea încât tentația logicii nu mai are niciun farmec.

Flashback în seara de la Gară

<Ți-a trebuit atitudine cetățenească, acuma descurcă-te!> Asta auzeam la mine-n cap când cei doi polițiști pe care-i rugasem să vină să vadă cum stau oamenii de vreo oră în stradă și niciun taxi nu îi ia mai întâi mi-au aruncat un: “Și acuma ce vreți domnișoară, să vă chemăm noi un taxi?”, după care  m-au trimis să mă duc la un taximetrist ca să aibă dovada că mă refuză. Fiindcă m-a refuzat, l-au adus lângă mine, să-mi vadă bine buletinul și fața. O amendă – cu asta ne-am liniștit, a venit salvarea. Știam că-i un tipar al fricii așa bine înșurubate în mentalul nostru așa c-am scuturat gândul inițial: <Nu renunța. E dreptul tău, mergi.> Nici polițiștii nu s-au lăsat. Când taximetristul le-a zis că ori îl amendează mai repede, ori mă duce el acasă, că nu poate să stea așa, unul dintre polițiști mi-a dat vestea: <Domnișoară, uitați, am rezolvat, haideți  că vă duce domnul acasă>.  Dacă n-aș fi fost de vreo oră în picioare, cu toate bagajele pe umeri și în spate, probabil aș fi avut puterea să râd – haha.

 

Cum devine o halcă de asfalt o complexă graniță de neputințe?

În același timp cu presa, mi-am petrecut zilele trecute dând telefoane ca să înțeleg pur și simplu cui îi revine responsabilitatea și ce ne împiedică să rezolvăm defintiv o situație ilegală pe un perimetru, touși, strategic – Gara de Nord și chiar bine delimitat. (Că doar nu e vorba de “caracatița” italiană fără cap.)

E un exercițiu bun.

Scriu ce-am aflat.

 

  1. Potrivit Legii Nr.38/2003, principalele atribuții legate de desfășurarea transportului în regim de taxi revin Primăriei Muncipiului București.

 

“Faceți o sesizare, e cel mai bine așa. Și să vedem, să sperăm, cu echipa asta nouă, poate reușim ceva.”

                                               Vasile Gherasim, Consilier al Primarului General

 

Când am sunat la Biroul de Presă al Primăriei Municipiului București și i-am întrebat dacă se fac verificări periodice la Gara de Nord și de cât timp se cunoaște situația taximetriștilor ilegaliști, mi-au răspuns să fac o solicitare scrisă.

 

  1. Poliția Rutieră

“Competența de retragere și reînoire a licenței aparține Primăriei. Ca instituții de control sunt: Primăria, Autoritatea Rutieră Română, Biroul de Metrologie Legală, ANPC-ul. Noi suntem la și alții. În situația în care un taximetrist refuză să ia un client, acționează legea taximetriei, deci  reclamație la firma de taximetrie. În situația de agresiune – 112. În interior, e Poliția Gării, în exterior, e secția de poliție de pe raza de sector. “

Diana Sarca, Purtător de Cuvânt Poliția Capitalei

 

În total, în perioada 1 ianuarie 2015 și 15 august 206, Brigada Rutieră a avut “26 de acțiuni punctuale, doar pe linie de taximetrie, 7902 de sancțiuni, dintre care 36 pentru lipsa de autorizație, un sfert pentru defecțiuni tehnice, restul pentru alte abateri”, a mai precizat Diana Sarca.  Iar dacă actele taximetristului sînt în regulă, Poliția Rutieră nu poate interveni decât în flagrant sau în baza unei sesizări, altfel se iese din sfera legală și se ajunge la “o prezumție de vinovăție”, mai spune Diana Sarca.

 

  1. Poliția Transporturi Feroviare București

 

Polițiștii din interiorul Gării de Nord aparțin de Poliția Transporturi Feroviare București. Nu pot decât să bănuiesc că cei doi polițiști cu care am vorbit erau de la Transporturi, pentru că se aflau într-un birou din incinta Gării. De legitimat, nu s-a legitimat niciunul, iar la singurul număr de telefon mobil pe care îl am al Șefului de Birou de la Poliția Transporturi Feroviare, Andreiana Paul, se aude mesageria vocală.

 

  1. Regionala CFR București

I-a convocat la discuții pe cei de la Meridian Taxi, care au licență pentru a opera stația din fața Gării de Nord (la Coloane) din 2014 pe o durată de cinci ani. La discuții au participat și alte firme de taximetrie.

 

“Acuma, și taximetriștii sunt oameni.

Vor să vină la Gară, nu vor să vină…  Contractul nostru cu Meridian e să aibă mereu mașini acolo. Cum verificăm? Sigur, se poate verifica, dar și la noi programul nu e non-stop. Ar trebui să stea cineva toată ziua să facă verificări la Meridian.  Ei și-au luat un angajament, e atribuția lor.  Spun chiar că dacă nu au taxiurile acolo în stație, le au pe raza de 1-2 km, apeși pe touch screen și vine mașina.

Noi în baza contractului, putem să le punem penalități. Dar mai este o problemă. Să spunem că la un moment dat, le pun și penalitățile, reziliez și contractul. Păi, la licitație au fost zece firme care au depus dosar și n-a venit nimeni în afară de Meridian! Și ar putea să plece și oamenii ăștia…  Și o să rămânem iar cu pirații. Cei de la Meridian au efectiv un contract de inchiriere a unui spațiu, cu cabină de paznic, au camere de luat vederi – 4 camere afară, 2 pe aparatele de touch screen. E mai ușor pentru ei să-și verifice treaba. Până acum, nu prea a fost cazul de vreo sancțiune.

Doar  în seara aia să fi fost un caz mai unicat. I-am chemat, am stat de vorbă cu dânșii.

E interesul lor să-și rezolve situația, să transporte oameni și să câștige un ban. Și al nostru, să nu mai fie pirați. Dar, vă spun, e greu…”

Laurențiu Marloi, director Regionala CFR Bucureşti

 

  1. Meridian Taxi

Își recunoaște reposnabilitatea, n-are o soluție directă și spune că a sesizat autortiățile.

 

“E sarcina noastră, noi administrăm spațiul. Suntem la curent și cu blocarea aparatele de touch screen. Suntem la curent și cu situația ilegalităților. Și noi vrem să rezolvăm, fiindcă este o imagine care nouă nu ne face bine. În seara respectivă, un singur aparat de touch screen nu funcționa, deci pe restul se puteau face comenzi, doar că, în anumite situații, dacă nu sunt mașini în zonă, nu are cine ajunge. Noi am mai făcut sesizări la Poliția Transporturi Feroviare – dar legal ei nu preau au ce să le facă taximetriștilor și ne-au și spus că numărul lor de agenți este insuficient.”

 

                                                                    Alexandru Stăiculescu, Meridian Taxi

 

S-a sărit mai ales la jugulara taximetriștilor, însă realitatea e, după cum se vede, un cumul. La fel și responsabilitatea.

Să facem un exercițiu de imaginație.

  1. Cum ar fi dacă reprezentații autorităților când dialoghează cu presa sau cu un cetățean ar face:

a) un scurt rezumat al situației, ca un pitch, care să dovedească cunoașterea în profunzime a unei probleme cu care se confruntă bucureștenii și capacitatea de sintetizare; (ambele esențiale pentru o funcție de management)

b) o prezentare cu cifre a verificărilor și acțiunilor întreprinse;

c) o listă de măsuri și planuri de rezolvare/dezvoltare care să conțină și deadline-uri de realizare;

Ca la privat.

În afară de Diana Sarca de la Poliția Capitalei, niciunul dintre reprezentații autorităților nu a oferit informații pe lege și cu cifre. De aprecitat, totuși, că s-a răspuns la telefon. E un pas.

4. Cum ar fi dacă polițiștii din Gară față în față cu o situație de criză asemănătoare ar acționa așa: 

a) ar pune mâna pe stație și-ar anunța un dispecerat de taxi autorizat și-ar spune că e nevoie de mașini la gară, să se trimită în ture tot ce se eliberează de pe traseu;

b) ar suna la Poliția Rutieră sau la Poliția Locală să trimită un echipaj să deblocheze situația;

  1. Instituțiile  s-ar coordona.

În încheiere, să mai facem un exercițiu, să ne uităm la lege. (Am selectat/subliniat articolele si aliniatele și literele relevante).

Potrivit legii Nr.38/2013:

Art. 4

 (1) Transporturile de persoane sau bunuri în regim de taxi fac parte din categoria serviciilor publice de transport local de interes public şi se află sub autoritatea administraţiilor publice locale.

Art. 6

  1. j)loc de aşteptare a clienţilor este un spaţiu special amenajat şi semnalizat de către autoritatea administraţiei publice locale, cu număr de locuri prestabilit, pentru staţionarea taxiurilor în aşteptare în poziţia „Liber”;

Art. 13

În cadrul atribuţiilor de coordonare a activităţilor privind serviciile publice, respectiv transportul în regim de taxi, autorităţile administraţiei publice locale sau a municipiului Bucureşti, după caz, emit reglementări referitoare la:

a)modul de desfăşurare a transportului de persoane sau de bunuri pe teritoriul localităţii respective, în conformitate cu reglementările generale în vigoare;

c)programele de lucru obligatorii;

e)locurile de aşteptare sau de staţionare a taxiurilor;

f)obligaţiile operatorilor de transport şi ale taximetriştilor independenţi privind desfăşurarea serviciului de interes public;

g)controlul activităţii taxiurilor pe traseu;

Art. 21.

(1) Orice persoană are acces egal şi nediscriminatoriu în angajarea serviciilor unui taxi aflat în poziţia Liber, staţionar sau în mişcare.

Art. 37.

(1) Pe toată durata activităţii taxiurile pot fi supuse controlului în ceea ce priveşte respectarea prevederilor prezentei legi de către reprezentanţii organelor de control autorizate, respectiv:

a)administraţia publică locală;

b)organele fiscale locale şi judeţene;

c)organele de specialitate din Ministerul Finanţelor Publice, precum şi din unităţile sale teritoriale;

d)Autoritatea Rutieră Română;

e)Biroul Român de Metrologie Legală;

f)structurile poliţiei rutiere din cadrul Inspectoratului General al Poliţiei Române;

g)Registrul Auto Român;

h)Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.

Art. 48.

Costul total al unui transport în regim de taxi se compune, de regulă, din următoarele elemente:

În cazul transportului de persoane:

a)tariful de pornire;

b)costul total privind distanţa parcursă, calculat automat în funcţie de tariful pe kilometru programat;

c)costul total privind timpul consumat în staţionări la dispoziţia clientului, la care se adaugă timpul consumat în parcurgerea unor distanţe cu viteza sub viteza de comutare de 10 km/oră, calculat automat în funcţie de tariful pe timp programat.

Obligaţiile taximetristului:

a)să aibă un comportament civilizat şi preventiv în relaţia cu clientul, respectând conduita de bună practică, conform prevederilor din Cartea taximetristului;

b)să respecte solicitările legale ale clientului;

c)să oprească pe traseu, la semnul clientului, când se află în poziţia de operare Liber, cu excepţia cazului când se deplasează să preia un client la comanda dispecerului sau condiţiile de trafic nu permit această manevră;

d)să elibereze bonuri client la finalul cursei, pe baza cărora va încasa contravaloarea prestaţiei efectuate;

e)să nu pretindă ca plată pentru prestaţia efectuată decât suma prevăzută pe bonul client;

f)să nu implice taxiul în mod deliberat, direct sau indirect, în activităţi cu caracter infracţional sau alte acte antisociale;

g)să anunţe organele de poliţie în cel mai scurt timp şi cu prioritate despre orice eveniment grav la care a participat sau a fost martor;

h)să asigure protecţie clientului cât timp acesta se găseşte în taxi;

i)să transporte clientul la destinaţie pe traseul optim sau pe traseul solicitat de acesta;

 Obligaţiile clientului:

a)să solicite, să preia şi să păstreze bonul client la coborârea din taxi;

b)să nu plătească serviciile pe care i le-a realizat taximetristul, decât în limita sumei totale prevăzute în bonul client;

c)să nu provoace sau să nu dezvolte stări conflictuale cu taximetristul în timpul desfăşurării cursei respective;

d)să nu oblige sau să nu impună, sub orice modalitate, taximetristului să execute transporturi prevăzute la lit. B.f);

e)să acorde sprijin taximetristului în cazul agresării acestuia în timpul efectuării transportului şi să anunţe imediat organele de poliţie în legătură cu aceste evenimente;

f)să sesizeze primăria localităţii de autorizare şi filiala judeţeană a Oficiului de Protecţie a Consumatorilor, după caz, în legătură cu practici neconforme ale taximetristului sau care au creat prejudicii ori rabat de la calitatea serviciilor;

Destul de clar.

Fiindcă nu, o amendă sau o acțiune punctuală nu rezolvă situația. Nici plimbatul responsabilității de la unii la alții.

Sunt curioasă cine își asumă și ia inițiativa.

 

 

 

Comments

    Leave a Reply